Hemlagad gröt

Nu har Ebba testat ganska många olika saker. Potatis, morot, ärtor, broccoli, avocado, dillsås (hon såg så sugen ut när jag åt det), havrekligröt, päron och banan.
Päron fick hon utan att det var utblandat i något annat och det tyckte hon väldigt mycket om!=)
 
Jag har ju redan skrivit att det inte blir någon pulvergröt för Ebba utan vi kommer köra på havrekligröt och ikväll var första gången som jag gjorde en portion till kvällsmat. Jag blandade i mosad banan och Ebba älskade det verkligen! Hon sitter numera och är arg när jag äter utan att hon får smaka så hon är verkligen redo att snart byta ut ett amningmål till mat och jag kommer börja med att byta ut kvällsmålet till Gröt. Det är verkligen ett tips att göra havrekli gröt istället för pulver! Precis lika smidigt att blanda vatten och havrekli och låta det koka upp långsamt som att blanda pulvergröt! Mycket billigare också och både mjölk och glutenfritt. OCH rikt på järn! 
 
För en bebisportion blandade jag:
1.5 dl vatten
0.5 dl havrekli
 
Koka upp långsamt och blir det för stabbigt så ta i mer vatten. Konsistensen ska vara rätt så lös. Jag blandade som sagt i en liten bit mosad banan, men man kan ju rika gärna riva i äpple eller päron eller vad man nu har för frukt hemma. Det är ju bara bra, lite C-vitamin i gröten gör att järnet tas upp lättare och det blir ju godare=)
 
Det blir verkligen så kladdigt när man lär sig äta! Jag skaffade en haklapp med armar så blir det lite
lättare att tvätta av henne sen!=)
 
Nu gick det tydligen inte ladda upp fler bilder för tillfället, men jag ska visa vilken havrekli jag använder också tänkte jag.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0