Smakportioner

Det går lite väl fort det där magiska första året! Nu är det ju visserligen bara tal om halvåret här än så länge, men ändå! Alldeles nyss kändes det som att Ebba bara var en liten liten nykläckt pluttebebis och nu är hon faktiskt strax sex månader och det är dax för annat än bröstmjölk! 
 
Om man ser till att man faktiskt kan börja med smakprover från fyra månader så har jag dragit ut en aning på det, men varför ha så bråttom? Ebbas och faktiskt också Gabriels BVC-sköterska har absolut inte sett det som något negativt att jag väntat, snarare tvärtom! Hon stressar oss inte alls. Det är skönt. Det är ju så smidigt för mig att amma! Mjölken räcker och blir över, Ebba växer precis som hon ska, maten är alltid med, inget krångel!
 
Nu har Ebba börjat visa lite intresse när vi äter. Hon har suttit med vid matbordet ett ganska bra tag nu och det senaste har vi sett att hon tittar väldigt intresserat på oss när vi stoppar mat i munnen! Hon ser väldigt fascinerad ut! Hittills har hon smakat på avacado, kokt morot och kokt potatis med en skvätt bröstmjölk. En gång har Fredrik gett henne lite bananpure om det blivit över från en såndär klämtub. Potatis var klart sämst! Men avocadon tyckte hon om verkade det som! Den kom ut igen för tekniken är inte den bästa än, men hon ville ha in det i munnen igen och igen!
 
Näst på tur står broccoli, palsternacka och efter det lite frukt. Frukten kommer väl antagligen inte bli några problem, det är ju sött och gott!  
 
Jag tänkte på det här med pulvergröt idag. Det har ju vart mycket snack om det i omgångar. Tungmetaller och tillsatser och annat skrämmande. Men jag tycker egentligen det är lite konstigt att behöva ge små barn gröt på pulver!? Vanlig gröt är ju hälften så dyrt och precis lika smidigt, jag kokar ändå gröt på havekli varje morgon. Jag googlade tidigare idag och läste endel smarta grejer! Till exempel:
 
Pulvergröten är ju berikad med exakt alla vitaminer och mineraler och järn som bebisar behöver, främst järn är det de flesta oroar sig över, men eftersom gröten främst består av skummjölk, som är första ingrediensen så är det inte så konstigt att det behöver tillsättas mer järn eftersom kalciumet gör det svårare för kroppen att ta upp järnet. 
Om man då gör egen gröt på tex havrekli så finns de allra flesta vitaminer och mineraler där redan naturligt, även järn, men inte i så stora mängder, men kroppen kan ju lättare ta upp det eftersom gröten är gjord på vatten. Har man även en C-vitaminrik frukt till gröten så kommer det inte vara någon fara med järnet, men tycker man ändå det känns så, så kan man blanda i lite hirshflingor som är väldigt rikt på järn. Problemet löst. 
 
Som ni förstår blir det ingen pulvergröt till Ebba. Jag har bestämt mig för att fixa mesta maten själv denna gången för Ebba har än så länge inga allergier. Gabriel kunde inte äta mjölk från fyra månder till lite över året så det kändes hopplöst att göra någon egen mat. Självklart kommer jag ta med mig burkmat om vi ska någonstans, det är ju smidigaste lösningen, men det känns bäst för mig att göra maten själv så jag vet vad hon får i sig. 
 
Nu när jag inte känt mig pressad att börja ge henna smakportioner och kommit fram till att jag ska fixa så mycket egen mat som möjligt så känns det roligt att börja! Hittade en bra sida idag, barnmatsburken.se. Mycket bra recept på hemmagjorda maträtter för de små! Pepp Pepp!
 
Ebba smakade på potatis idag...
 
Det föll henne inte riktigt i smaken, eller kanske konsistensen? =)
 
Men vi försökte igen=) 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0